Wersje

Wersja Data zmiany Autor Opis Akcje
2016-01-20 12:49:16  Dorota Rokicka

Utworzono artykuł 36433 o nazwie 'Zakaz zbliżania się i nakaz eksmisji sprawcy przemocy domowej'

Podgląd
Zamknij
PolePrzedPo
idpuste36433
user_idpuste277651
resource_idpuste672
namepusteZakaz zbliżania się i nakaz eksmisji sprawcy przemocy domowej
category_idpuste10244
language_idpuste1
shortpustezakaz zbliżania się i nakaz eksmisji sprawcy przemocy domowej
fullpuste

W sprawach z użyciem przemocy w rodzinie sytuacja osoby doznającej przemocy jest szczególnie trudna. Osoba uwikłana jest, bowiem w sieć zależności emocjonalnej, a często również finansowej. Sytuacja chronicznego stresu, napięcia, cierpienia, lęku, bezradności oraz poczucia braku wpływu na własne życie sprawia, że osoby doznające przemocy nie potrafią się same bronić.

Zgodnie z art. 207 kk karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5 podlega ten, kto znęca się fizycznie lub psychicznie nad osobą najbliższą lub inną osobą pozostającą w stałym bądź przemijającym stosunku zależności od sprawcy, albo nad małoletnim, lub osobą nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny. Przestępstwo znęcania się fizycznego lub psychicznego składające się na przemoc w rodzinie ma szczególny charakter. Sprawca, zamieszkując w jednym mieszkaniu czy domu z ofiarą ma możliwość stałego z nią kontaktu. W wypadku ofiary przemocy w rodzinie realizacja praw i wolności człowieka, w tym prawa do bezpieczeństwa, zdrowia i wolności ściśle wiąże się z izolacją sprawcy od ofiary przemocy.

Jednym z najbardziej skutecznych sposobów pomocy osobom doświadczającym przemocy w rodzinie oprócz pomocy psychologicznej i wsparcia osób trzecich jest odizolowanie sprawcy przemocy od ofiary i jej rodziny szczególnie małoletnich dzieci.

 

W polskim systemie prawnym pomoc udzielana osobom dotkniętym przemocą w rodzinie realizowania jest przy pomocy środków prawnych takich jak zakaz zbliżania się, zakaz kontaktów oraz nakaz opuszczenia wspólnie zajmowanego lokalu czy też eksmisja.

 

 

Zakaz zbliżania się

Do środków karnych orzekanych wobec sprawców przemocy w rodzinie zaliczyć trzeba znowelizowany art. 39 Kodeksu karnego, który przewiduje zakaz zbliżania się do określonych osób. Warunki stosowania tego zakazu przez sąd zostały uściślone w treści art. 41a kk. Zgodnie z tym przepisem sąd może orzec:

  1. obowiązek powstrzymywania się od przebywania w określonych środowiskach lub miejscach,
  2. zakaz kontaktowania się z określonymi osobami,
  3. zakaz zbliżania się do określonych osób,
  4. zakaz opuszczania określonego miejsca pobytu bez zgody sądu,
  5. nakaz opuszczania lokalu zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym

wobec sprawcy, który popełnił przestępstwo przeciw wolności seksualnej i obyczajowości małoletniego oraz wobec sprawcy, który popełnił przestępstwo z użyciem przemocy.

Sąd w zależności od okoliczności spawy może orzec wymienione środki lub zakazy pojedynczo lub kumulatywnie.

W przypadku nieprzestrzegania przez sprawcę przemocy domowej orzeczonego wyroku pokrzywdzony powinien ten fakt zgłosić na policji, która uruchomi stosowne procedury. Zgodnie z art. 244 kk niezastosowanie się do orzeczonego wyroku sądowego podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

 

 

Eksmisja sprawcy przemocy domowej

W polskim systemie prawnym istnieje kilka odrębnych podstaw prawnych regulujących zagadnienie eksmisji rozumianej, jako nakaz opuszczenia zajmowanego lokalu. Nie wszystkie procedury są stricte przewidziane dla osób doznających przemocy w rodzinie, jednak to nie wyklucza możliwości skorzystania z tych procedur.

 

Eksmisja na podstawie przepisów ustawy o ochronie praw lokatorów: osoba dotknięta przemocą w rodzinie może wytoczyć powództwo o nakazanie przez sąd eksmisji małżonka, rozwiedzionego małżonka lub innego współlokatora tego samego lokalu, jeżeli ten rażąco nagannym postepowaniem uniemożliwia wspólne zamieszkanie. (art. 13 ust 2 ustawy o ochronie praw lokatorów.) Postępowanie o eksmisję jest postępowaniem cywilnym, a więc sąd nie prowadzi takiego postepowania z urzędu, niezbędne jest złożenie stosownego wniosku do sądu rejonowego.

Eksmisja w wyroku rozwodowym eksmisja współmałżonka, ze względu na jego „rażąco naganne zachowanie” może być orzeczona przez właściwy dla strony Sąd Okręgowy także w wyroku rozwodowym (art. 58 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Już w pozwie rozwodowym należy wnieść o eksmisję współmałżonka. Sąd orzekając rozwód jednocześnie orzeknie o eksmisji. Na tej podstawie eksmisja sprawcy przemocy jest możliwa nie tylko w odniesieniu do najmu, ale także do wszystkich form prawnych korzystania z lokalu.

Eksmisja na podstawie art. 11 a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie– zgodnie z tym przepisem, jeżeli członek rodziny wspólnie zajmujący mieszkanie, swoim zachowaniem polegającym na stosowaniu przemocy w rodzinie czyni szczególnie uciążliwym wspólne zamieszkiwanie, osoba dotknięta przemocą może zażądać, aby sąd zobowiązał go do opuszczenia mieszkania. Cytowany przepis skierowany jest wprost do osób i rodzin dotkniętych przemocą w rodzinie i jest niezależny od formy prawnej korzystania z lokalu. Zatem eksmitowany na tej podstawie może być także właściciel lokalu. Pamiętać należy, ze eksmitowany w tym trybie właściciel lokalu nie traci tytułu prawnego do lokalu. To, co ważne jest dla ofiar przemocy, że sprawy o eksmisję w trybie art. 11 a ustawy o przemocy w rodzinie są rozpoznawane w specjalnym przyspieszonym trybie, w postępowaniu nieprocesowym, po przeprowadzeniu rozprawy. Rozprawa powinna odbyć się w terminie jednego miesiąca od dnia wpływu wniosku, a rozstrzygnięcie sądu staje się wykonalne z chwilą ogłoszenia. Aby sąd mógł zastosować nakaz opuszczenia mieszkania przez sprawcę przemocy domowej w tym przyspieszonym trybie, konieczne jest, aby osoba doznająca przemocy złożyła stosowny wniosek do sądu rejonowego wydziału cywilnego.

 

 

Wykonanie wyroków eksmisyjnych

Uzyskanie wyroku o eksmisję sprawcy przemocy to dopiero część postępowania. Jeśli osoba, której wyrok dotyczy nie opuści mieszkania, konieczne będzie wyegzekwowanie wyroku przez komornika.

Co do zasady osoba eksmitowana powinna mieć zapewnione pomieszczenie tymczasowe, które powinna zapewnić gmina.

publishfrompuste2016-01-20 00:00:00
_activepuste1
slugpustezakaz-zblizania-sie-i-nakaz-eksmisji-sprawcy-przemocy-domowej

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..